Kohopenkkien perustaminen

Onko sinulla ongelma, johon tarvit apua - pyydä sitä täällä
tiinamaria
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 02, 2015 3:20 pm

Kohopenkkien perustaminen

Viesti Kirjoittaja tiinamaria » To Huhti 02, 2015 4:03 pm

Olen ajatellut perustaa kohopenkkejä ensi kesänä. Olen lukenut niiden rakentamisesta. On teillä hyviä käytännön vinkkejä. Miten kohopenkkejä esim. kunnostetaan vuosien mittaan?

Avatar
piiamaria
Viestit: 29
Liittynyt: La Helmi 28, 2015 7:17 pm
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Kohopenkkien perustaminen

Viesti Kirjoittaja piiamaria » Pe Huhti 03, 2015 2:54 pm

Mulla on muutama kohopenkki. Kaivoin jonkin verran maata pois penkin alta, sitten laitoin suojakankaan ja rakensin luonnonkivistä reunuksen. Laitoin mulla ja lannoitteet ja ruusut sinne :) Minä laitoin juurimattoa, mutta oon myöhemmin kuullut, että reilu kerros sanomalehtiä ajais saman asian.

Näyttää aika karulta tossa kuvassa. Mutta hieno se on, nyt kun ruusut ovat kasvaneet ja sitten tietenkin, kun maa + kasvit on vihreenä. Oon jonkin verran lisännyt multaa ja lannoittanut - tarpeen mukaan. En tiiä, että tarvisko niitä sen kummemmin huoltaa...
Liitteet
kivipenkki.jpg
Ruusupenkki

tiinamaria
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 02, 2015 3:20 pm

Re: Kohopenkkien perustaminen

Viesti Kirjoittaja tiinamaria » Ke Huhti 08, 2015 5:24 pm

Kiitos vastauksestasi ja kuvasta, Piiamaria. Kohopenkkisi on hieno. Ajattelin käyttää raksalta jääneitä tiiliskiviä yms harkkoja reunoissa. Olen säästänyt sanomalehtiä, että saan hyödynnettyä niitä kohopenkin perustamisessa. Meillä on vielä täällä kasvualue IV lunta, mutta suunnitelmia kannattaa tehdä jo varhain :) , sehän on melkein hauskinta. Ideat Strömön puutarha ohjelmasta ovat innoittaneet kovasti.

Vastaa Viestiin