Maatilan pihapiiri Ylikiimingissä

Luo tänne oma puutarhaprofiilisi! Kerro omasta puutarhastasi sanoin ja kuvin. Muutkin näkevät missä ja millaisia puutarhoja ja puutarhureita sivustolla on.
Avatar
piiamaria
Viestit: 29
Liittynyt: La Helmi 28, 2015 7:17 pm
Paikkakunta: Ylikiiminki

Maatilan pihapiiri Ylikiimingissä

Viesti Kirjoittaja piiamaria » Ma Maalis 02, 2015 5:04 pm

Mun puutarha on n. 2 hehtaaria peltoa, metsää, järvenrantaa ja vanha maalaistalon suljettu pihapiiri aittoineen ja navettoineen. Paikka oli melkein 30 vuotta asumattomana ennen kuin me onnistuttiin se nappaamaan ja melkein 10 vuotta tehtiin niin kovasti remonttia ettei pihalle/tontille ehditty tehdä muuta kuin suurimpia raivaushommia. Nyt oon parina kesänä huhkinu 'puutarhahommissa' ja saanut myös jotain konkreettista aikaiseksi. Mutta kuten saatatte arvata, mitä ikinä haluaakin tehdä, ensin pitää raivata se kohta esiin. Joka paikan oli valloittanut villivattu, horsma, nokkonen, koiranputki ym ihanaiset. Nokkonen varsinkin!!!!! Toisaalta konkreettinen raivaaminenkin on palkitsevaa, koska oman käden jäljen näkee todella konkreettisesti :D
Olen siis tosi noviisi puutarhahommissa, mutta sitäkin innostuneempi! Suunnitelmat on tapani mukaan valtavat ja to-do-lista kasvaa jatkuvasti. Haluan kivikkoryhmiä, polkuja, pensaita, ihania liljoja, tulppaaneita, kaarisiltoja, ruusuja.... ihan kaikkea. Viime syksynä laitoin ekat (ever) sipulit maahan - ehkä noin 250 kpl ja nyt odotan jännityksellä nouseeko yksikään. Syksy ja alkutalvi oli niin vaihtelevaa ja märkää, että pelottaa sipuleiden kärsineen siitä. No, kohtahan se selviää kun kevät tulee!!!

Avatar
raparperinlehti
Viestit: 2
Liittynyt: La Maalis 16, 2019 10:56 am

Re: Maatilan pihapiiri Ylikiimingissä

Viesti Kirjoittaja raparperinlehti » La Maalis 16, 2019 11:29 am

Heipparallaa! Meillä oli vähän samantapainen tilanne. Iso, vanha maalaistontti, mkä rehotti hoitamattomana, mutta silti niin lumoavana. Nyt kahdeksan? vuoden jälkeen kun talo rakennettu ja puutarhahommat saatu vauhtiin, nälkä vaan kasvaa. Kun vaan sitä aikaa saisi jostakin edes hieman lisää :D

Vastaa Viestiin